Forskrift om delvis allmenngjøring av tariffavtale for fiskeindustribedrifter
| Dato | |
| Departement | Arbeids- og inkluderingsdepartementet |
| Publisert | 2026-11-03 14:45 |
| Ikrafttredelse | 2026-11-06 |
| Siste endret | |
| Endrer | |
| Rettet | |
| Tittel | Forskrift om delvis allmenngjøring av tariffavtale for fiskeindustribedrifter |
Hjemmel: Fastsatt av Tariffnemnda 22. oktober 2026 med hjemmel i lov 4. juni 1993 nr. 58 om allmenngjøring av tariffavtaler m.v. (allmenngjøringsloven) § 5.
-
Forskriften er fastsatt på grunnlag av Overenskomst for Fiskeindustribedrifter 2026–2028 mellom Næringslivets Hovedorganisasjon og Sjømat Norge på den ene side og Landsorganisasjonen i Norge og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund på den annen side. -
Forskriften gjelder for fagarbeidere og produksjonsarbeidere med dertil hørende arbeidsoperasjoner, lagerarbeidere, transport, vakthold, rengjøring og kantine, håndverkere, reparatører, arbeidsledere, kontrollører, instruktører og kjølemaskinister/kuldemaskinister. Med fagarbeider menes arbeidstaker med offentlig godkjent fag- eller svennebrev eller tilsvarende kompetanse som formelt kan likestilles med fag- eller svennebrev innenfor det fagfelt arbeidstaker utfører arbeid. Forskriften gjelder ikke for lærlinger og personer på arbeidsmarkedstiltak. Arbeidsgiver og den som i arbeidsgivers sted leder virksomhet som utfører arbeidsoppdrag som nevnt i første ledd skal sikre at bestemmelsene i forskriften gjennomføres. Forskriften gjelder også i Longyearbyen og Ny-Ålesund på Svalbard. -
Arbeidstakere som utfører arbeid i henhold til § 2, skal minst ha en lønn per time på: a. kr 252,09 for fagarbeidere b. kr 236,09 for produksjonsarbeidere.
Arbeidstakere under 18 år som utfører arbeid i henhold til § 2, skal minst ha en lønn per time på 80 % av minstelønnssatsen i første ledd. Arbeidstakere over 17 år som har arbeidet 12 uker i bedriften skal lønnes i henhold til de lønnsgrupper deres arbeid hører inn under. Skoleungdom beholder opparbeidet lønnsansiennitet fra det ene året til det neste i samme bransje. Lønnsansiennitet opparbeidet som unge arbeidstakere gjelder også ved oppnåelse av voksen alder 18 år. På arbeidsplasser med skiftarbeid skal det betales et tillegg til timesatsen i første ledd på: a. To-skiftsarbeid 20 % av minstelønnssatsen i § 3 første ledd. b. Tre-skiftsarbeid 25 % av minstelønnssatsen i § 3 første ledd.
Ytelser som betales som refusjon av utgifter som faktisk er påløpt på grunn av utsendingen, for eksempel reiseutgifter, kost og losji, skal ikke regnes som lønn etter forskriften. -
Forskriften kommer ikke til anvendelse dersom arbeidstaker samlet sett er omfattet av gunstigere lønns- og arbeidsvilkår i henhold til avtale eller etter det lands rett som ellers gjelder for arbeidsforholdet. -
Forskriften trer i kraft 6. november 2026.