Psykososialt arbeidsmiljø: Hvordan jobbe med det i praksis?

Psykososialt arbeidsmiljø

Loven krever at vi jobber systematisk med psykososialt arbeidsmiljø. Vi vet samtidig at mange synes dette er et vanskelig område å ta tak i. Så hvordan skal vi egentlig gjøre jobben i praksis? 

Når: onsdag 18. mars 2026, 09:00 - 10:00

Hvor: Online

Påmeldingsfrist: tirsdag 17. mars 2026, 12:00

Innhold 

Lovverket sier uttrykkelig at “arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten er fullt forsvarlige ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd.”  
 
Hvor starter man, hvem skal delta, og hvordan skal det gjøres i praksis?  

Det er tema for dette webinaret, og vi skal se nærmere på:  

  • hvordan man jobber systematisk med psykososialt arbeidsmiljø 
  • hvordan man finner gode forebyggende tiltak 
  • hva Arbeidstilsynet ser etter ved tilsyn 

Målgruppe 

Hovedmålgruppe er ledere, verneombud, tillitsvalgte, HR- og HMS-rådgiver i alle bransjer, men webinaret er åpent for alle.  

Praktisk  

Webinaret er åpent for alle og gratis, men meld deg gjerne på slik at vi kan sende deg en påminnelse før start, og eventuelt varsle deg ved endringer.   

Du kan følge sendingen direkte på denne siden. Spiller vil ligge øverst når sendingen nærmer seg. Kan du ikke delta på oppsatt tidspunkt, kan du se opptak på samme sted når det er ferdig tekstet. 

For spørsmål om webinaret, ta kontakt med Tone Hagh på tone.hagh@arbeidstilsynet.no. 

Webinarer om psykososialt arbeidsmiljø

Dette webinaret er en del av en serie på tre om psykososialt arbeidsmiljø. Alle webinarer:  

To personer sitter mot hverandre i et kontorlandskap. Vi ser bakhodet til en mann som ser på en dame vendt mot kamera. Hun smiler stort.