Forslag til revidert opplæringsplan: Felles teorimodul for førere av kran, truck og masseforflyttingsmaskiner (Modul 1)
Arbeidstilsynet har sendt et forslag om endring i opplæringsplanen for førere av kran, truck og masseforflyttingsmaskiner på høring. Endringene gjelder Modul 1 – Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser.
Frist for å komme med innspill er 15. januar 2020.
Høringsliste
Forslaget om endringer er sendt til:
- tidligere representanter i Arbeidstilsynets «Fagforum for arbeidsutstyr» med vararepresentanter
- sertifiseringsorganene
- Samarbeidsrådet
- andre aktører som har bidratt
Merk at det er åpent for alle til å komme med innspill til forslaget.
Forslag til revidert opplæringsplan – Modul 1
Arbeidstilsynets forslag til revidert opplæringsplan heter «Modul 1 Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser – Felles teorimodul for førere av kran, truck og masseforflyttingsmaskiner – 7 timer eller 3 timer e-læring»:
Modul 1 Felles teorimodul til høring.pdfHøringsfrist
Arbeidstilsynet ønsker innspill til forslaget om endringer innen 15. januar 2020.
Innspill sendes på e-post til:
solfrid.royset@arbeidstilsynet.no med kopi til
tore.sorhaug@arbeidstilsynet.no.
Høringsbrev: Om de forslåtte endringene
Følgende endringer er gjort:
- Planen kalles modul 1
- Modulen kan gjennomføres som e-læring i regi av en sertifisert opplæringsvirksomhet, dvs. som tilbyr alle de fire modulene
- Prøve i modul 1 tas inn i prøven etter modul 2
- Forskriftshenvisninger er oppdatert
- Arbeidstilsynets eierskap er synliggjort
For mange er nok modul 1 den første gangen de hører navnet på aktuelle forskrifter, og første gangen de blir kjent med en del ord og uttrykk som brukes videre i kurset. I tillegg skal eleven få nødvendig forståelse for at det er en betydelig fare å håndtere disse kjøretøyene. Modul 1 skal sikre at alle har gått igjennom det samme stoffet, slik at elevene har et felles grunnlag for resten av kurset.
Modul 1 bidrar til at resten av kurset blir lettere å oppfatte. Og det som er viktig fra modul 1, skal gjentas for aktuelt kjøretøy i modul 2. En hel undervisningstime i modul 2 er avsatt til å gjenta viktig stoff fra modul 1. Det vil si at den teorien fra modul 1 som er nødvendig for å håndtere kjøretøyet, også skal være med i modul 2. Meningen bak modul-oppbygningen er at neste opplæringsmodul skal repetere det viktige for å beherske aktuelt arbeidsutstyr, og gi dypere forståelse for det som er gjennomgått i tidligere moduler.
Denne revisjonen omfatter ikke endring av innholdet i opplæringen. Det nye i revidert modul 1, er at forslaget åpner for at modulen kan gjennomføres som e-læringskurs som kan erstatte klasseromsundervisning. Arbeidstilsynet har vurdert om tilsynet kunne godkjenne e-læringskurs, men har kommet fram til at det vil medføre en administrasjon som ikke er hensiktsmessig. I dag er det den sertifiserte opplæringsvirksomheten som avgjør hvilke lærebøker som de vil bruke. Det er med andre ord den sertifiserte virksomheten som velger læremidlene de vil bruke, herunder også e-læringskurs.
I utkastet til modul 1, som nå sendes på høring, er det gjort følgende endringer, detaljert gjennomgang:
1 Endringer i dokumentet som helhet
- Opplæringsplanens nummerering endres fra modul 1.1 til modul 1, siden modul 1.1 kan oppfattes til å være første modul for masseforflyttingsmaskiner.
- Arbeidstilsynets eierskap er synliggjort i logo, bunntekster og i revisjonsoversikten.
- Nytt kapittel 7 med revisjonsoversikt for modulen.
- Forskriftshenvisninger er oppdatert.
2 Endringer i «Kapittel 1. Generelt om opplæringen»
- Opplæringens varighet er tilpasset opplæringsformen: som klasseromsundervisning skal opplæringen være på 7 undervisningstimer á 45 minutter, mens som e-læringskurs, skal opplæringen være på minst 3 klokketimer.
- Den sertifiserte opplæringsvirksomheten skal bare tilby e-læringskurs fra anerkjente leverandører som tilfredsstiller punktene 1-10.
3 Endringer i «Kapittel 3. Emneliste»
- Punkt 7 skriftlig prøve, med avsatt 1 time, er fjernet.
4 Endringer i «Kapittel 5. Vurdering»
- Modul 1 avsluttes med at prøven etter modul 2.1 – 2.8 også omfatter de viktige delene fra modul 1, som kan sikre tilstrekkelige kunnskap om riktig og sikker bruk av kran, truck og masseforflyttingsmaskiner.
- Det er presisert at kompetansebevis fra gjennomført opplæring for en maskingruppe, er dokumentasjon på gjennomført modul 1.
Arbeidstilsynet avslutter høringsbrevet med spørsmålet:
«Når forskriften endres f.eks., vil tidligere gjennomført modul 1 være foreldet?»
Arbeidstilsynet mener at dagens opplæringsplaner for modul 2, allerede tar hensyn til denne problemstillingen. Fordi det som er viktig fra modul, 1 skal gjentas for aktuelt kjøretøy i modul 2. Den teorien som er nødvendig å kunne for å håndtere kjøretøyet fra modul 1, skal også være med i modul 2. Derfor mener vi at en skriftlig prøve etter modul 2, kan være tilstrekkelig for å sikre nødvendig kunnskap fra modul 1 også etter endringer i forskriftene. Med andre ord er meningen at modul 2 skal gjennomføres slik at modul 1 ikke trenger å gjentas, selv om det går noen år mellom modul 1 og første maskingruppe, og påbygging av kompetansebeviset med ny maskingruppe.